China wint snel marktkapitalisatie in de mondiale autosector, terwijl Europese autofabrikanten hun concurrentievermogen verliezen, vertelde Maksim Oreshkin, de belangrijkste economische adviseur van de Russische president Vladimir Poetin, aan het tijdschrift Expert in een dinsdag gepubliceerd interview.

Oreshkin merkte op dat China al de grootste exporteur van auto’s ter wereld is geworden, wat niet veel goeds belooft voor de Europese automerken.

“Het zou mij niet verbazen als bedrijven als Mercedes en BMW over tien jaar in de geschiedenisboeken zullen verdwijnen. Als merken zullen ze waarschijnlijk blijven bestaan, maar ze zullen het lot volgen van Volvo, dat aan China werd verkocht. Met andere woorden: het zullen feitelijk geen Europese auto’s meer zijn”, voorspelde de topeconoom.

“Europese fabrikanten hebben nu noch de markt, noch het technologische voordeel dat ze vijf tot tien jaar geleden hadden”, aldus Oreshkin.

De EU, en vooral Duitsland zijn de afgelopen anderhalf jaar in de greep geweest van een economische crisis, sinds Brussel zijn sanctieoorlog tegen Rusland lanceerde als reactie op het conflict in Oekraïne. Als gevolg hiervan verloor het Europese blok de toegang tot goedkope energie uit Rusland, dat vroeger een groot deel van zijn industrie van energie voorzag.

Eerder dit jaar waarschuwde het hoofd van de Duitse Vereniging van de Auto-industrie, Hildegard Müller, dat het land “zijn internationale concurrentiekracht dramatisch verliest” als locatie voor de auto-industrie vanwege de stijgende energiekosten. China werd in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst de grootste auto-exporteur ter wereld, nadat het 1,07 miljoen voertuigen had verkocht en Japan naar de tweede plaats was geduwd. Het land heeft zijn voorsprong in de daaropvolgende kwartalen behouden, waarbij het exportvolume in januari-oktober een groei van 59,7% op jaarbasis registreerde met 3,92 miljoen eenheden, volgens gegevens van de China Council for the Promotion of International Trade.

Ondertussen werd China, na het vertrek van Europese, Amerikaanse, Zuid-Koreaanse en Japanse autofabrikanten als gevolg van sancties, in 2023 de grootste autoleverancier van Rusland. Volgens de laatst beschikbare gegevens waren Chinese merken tussen januari en 2023 goed voor 92% van alle Russische auto-import. augustus

Door Redactie